Pro-sponsor:

 

 

Ambassadeur van:

 

 

Goede doelen:

 

Hosted Exchange

Olympisch dagboek

Vanaf 1 jan 2010 t/m eind maart 2010 heb ik een dagboek bijgehouden. Deze laten we nog op de site staan voor fans, die dat nog eens willen lezen. Overigens lees ik het soms zelf ook nog door..... Het blijft een hele bijzondere periode!


21 mrt 2010:

Ik zal 'bizar' niet gebruiken, maar het was echt een heftige dag. Tijdens de eerste runs voelde ik al dat het een zware dag zou worden. Daardoor werden alle 6 runs die ik uiteindelijk heb gedaan, een kwestie van overleven en scherp blijven. In de kwartfinale verloor ik met 6/100 van de Russische Tudigesheva, die later ook de World Cup won. Hierdoor hield ik voldoende punten over om de leiding in het algemeen World Cup klassement te behouden! Wat een FANTASTISCH seizoen, om nooit en nooit te vergeten!

20 mrt 2010:

Vandaag hanteer ik maar weer eens de gouden de regel "rust is soms de beste training". Uiteraard is iedereen aan het einde van het seizoen vermoeid, maar de rijders die niet in Vancouver zijn geweest zullen morgen toch wat extra's hebben. Bovendien vraagt de steile helling hier extra kracht, dus wil zo fit zijn als mogelijk

Ik ga gewoon starten en rijden als elke andere World Cup en probeer zo min mogelijk aan de winst in het klassement te denken. Ik probeer vooraf en tijdens de wedstrijd ook niet te rekenen, want alle scenario's zijn mogelijk als mijn concurrente in de top 4 eindigt. Natuurlijk is het algemeen World Cup klassement normaal gesproken de hoofdprijs van het seizoen, maar mijn hoofdprijs heb ik in dit Olympisch jaar al gewonnen...

19 mrt 2010:

Laatste training voor zondag... en dus ook de laatste wedstrijdtraining van het seizoen. Ik merk dat veel rijders vermoeid zijn, maar aan de andere kant juist de laatste World Cup willen gebruiken om nog iets van hun seizoen te maken. Er wordt daardoor scherp getraind, wat op een pittige helling tot foutjes en valpartijen leidt.

Verder vanmiddag een evaluatie gehad met alle rijders over het seizoen en een aantal zaken besproken die we anders georganiseerd willen zien. Ik ben hier zelf nooit zo mee bezig geweest, maar het laatste jaar vond ik ook dat we iets van ons moesten laten horen. Het is gelukkig dit jaar al verbeterd, dus de internationale organisatie (FIS)heeft ons serieus genomen.

18 mrt 2010:

Een paar dagen geleden ben ik voorzichtig begonnen met het beantwoorden van alle mails en sms'jes die ik gekregen heb na de Olympische spelen. Het zijn er erg veel.... dus ik hoop dat met name vrienden en kennissen niet te teleurgesteld zijn in me, dat het even duurt. Wel een goede besteding van mijn rustdag. Verder ook een uitgebreid  interview met de Telegraaf gehad.

17 mrt 2010:

Een heerlijke training op een mooie egale piste. Na een aantal runs voelde ik wel direct aan mijn bovenbenen dat eens teile helling heel veel kracht kost. Ik zal de komende dagen dan ook zuinig met mijn krachten om moeten gaan.

Er wordt regelmatig gevraagd of ik het World Cup klassement ook persé wil winnen, om er helemaal een fantastisch jaar van te maken. Mijn jaar is al geweldig, maar nu ik bovenaan sta zal ik mijn plek zeker met hand en tand verdedigen. Daarom wil ik ook goed uitegerust zijn zondag, want ik ga er van uit dat ik in de top 4 moet komen om het klassement te blijven aanvoeren.

16 mrt 2010:

Iets later dan gepland aangekomen in La Molina. Lig inmiddels in bed en heb echt een goed gevoel over de afgelopen dagen. Ben weer scherp om de sneeuw in te gaan en heb ook mijn lijf even voldoende rust gegeven. Morgen kies ik voor een vrije training, dus even zonder slalompalen. Even wennen aan de steile helling (echt de steilste uit het World Cup circuit!) na de realtief vlakke hellingen in Vancouver en Valmalenco.

15 mrt 2010:

Net als gisteren een relaxdagje gehad. Lange wandeling langs het strand gemaakt en daarna richting de Spaanse grens gereden. Het is na alle 'verplichtingen', hoe leuk dan ook, best prettig om even niets te moeten en zonder herkend te worden over een strand of door een stad te lopen. Zal er uiteindelijk wel aan wennen, maar het is best allemaal nieuw voor me. Heb het wel het idee dat ik gewoon mezelf kan blijven.

14 mrt 2010:

We zijn gisteren na de wedstrijd en de huldiging snel gaan inpakken en weggereden. Het hotel was niet super en doordat we woensdag pas in La Molina willen zijn voor een sneeuwtraining, kunnen we even ontspannen langs de Franse Rivièra. Ben best moe van alle drukte de afgelopen weken, dus ik ben blij dat we de beslissing hebben genomen om deze reis ook de camper weer mee te nemen.... Ik heb een heerlijk lui dagje gehad, dat zich grotendeels rustend in bed heeft afgespeeld.

De eerste stopplaats langs de kust in Frankrijk is Ramatuelle. Een dorpje dat ik zeer goed ken omdat ik hier bijna elk jaar in het voorjaar wel een paar weken kom om te trainen. Hardlopen, fietsen, zwemmen en sprongtraining kan ik hier ideaal doen. Nu ook wel makkelijk, want ik weet alle winkels en lekkere restaurantjes. Morgen rijden we wwaarschijnlijk weer rustig verder.

13 mrt 2010:

Wat een heerlijke dag. Natuurlijk als je wint is het altijd mooi, maar ik heb ook echt heerlijk geboard. Bijna alle bochten liepen goed gedurende 10 runs. En dan ook nog 1e worden, dat is absoluut een heerlijk gevoel. De laatste 4 runs sloop de moeheid wel in mijn benen, maar dat zullen de anderen ook wel voelen. Heb nu ook weer een iets ruimere voorsprong in het klassement, dus dat wordt spannend volgende week in Spanje.

12 mrt 2010:

Heb vandaag toch maar de keuze gemaakt om niet te trainen. De drukke afgelopen weken en ook nog een beetje de jet-leg van Vancouver, zorgen er voor dat ik nog niet helemaal uitgerust ben. Ik denk dat fit zijn de komende 2 wedstrijden belangrijker is dan training.... Iedereen is al behoorlijk moe van het lange seizoen en snowboarden kan ik al...;-). Heb morgen startnummer 16.

11 mrt 2010:

Heerlijk getraind. Er was recent nog verse sneeuw gevallen maar gelukkig was de piste behoorlijk hard. Trainde met het Zwitserse team en heb er voor gekozen om niet met tijdwaarneming te trainen. Laatste keren werd ik tijdens training steeds gefilmd en vergeleken de Zwitsers hun tijd continue met de mijne. Dat is een beetje 'not done' in een training. Vanmiddag nog een kort telefonisch interview en heerlijk pannenkoeken gegeten.

10 mrt 2010:

Vroeg vertrokken van huis, was om 9 uur op Schiphol. Thuis al ingechecked, dus kon zo doorlopen. Naar Zürich gevlogen en daar opgepikt door Ties onze serviceman. Toch nog een rit van 6 uur naar Valmalenco, maar gelukkig morgen de late training (10h30). Zal waarschijnlijk alleen morgen trainen want vrijdag mogen we niet op de wedstrijdhelling trainen.

09 mrt 2010:

Laatste dagje Nederland; morgen naar Italië, zaterdag wedstrijd. Vanochtend enigszins mijn huis opgeruimd, want daar lagen nog steeds 3 open tassen en koffers waar ik uit leefde. Interview gedaan met het Parool en 's avonds was ik aanwezig bij de Business Club van Topsport Amsterdam, samen met Esmé Kamphuis en Urta Rozenstruik.

Alle drie zijn we inwoner van Amsterdam en hadden deze meeting voor de spelen al afgesproken, om te vertellen over onze Olympische ervaringen. We werden door Frits Barend geïnterviewd en die had zich gelukkig prima verdiept in onze sporten. Daardoor konden we zeker 3 kwartier veel vertellen over Vancouver, onze sporten en onze prestaties.....

Wat niet van tevoren was afgesproken was dat Burgemeester Cohen me kwam feliciteren samen met zijn vrouw en Caroline Gehrels (Wethouder sport van Amsterdam). Dat was dus een aangename verrassing en bovendien kreeg ik de Sportmeadille van de stad Amsterdam. Dat is wel bijzonder want ik ben, na Ron Zwerver en Ellen van Lange, pas de derde die 'm ontvangt. Weer een bijzondere huldiging dus.

08 mrt 2010:

Weer een nachtje in mijn eigen bed achter de rug. Dat bevalt toch wel prima... maar over 2 dagen ben ik weer onderweg. Voor de laatste 2 World Cups in Valmalenco en La Molina. Ik heb er heel veel zin in, zowel om weer een reuzenslalom te doen en om mijn leidende positie te verdedigen. Concurrente Doris Günther is een geduchte tegenstandster, die vorig jaar het klassement won. Vandaag lekker even gespind in David Lloyd, waar ze een megagroot felicitatiedoek hebben opgehangen aan de Overtoom. Erg leuk!

07 mrt 2010:

Vandaag de terugreis uit Moskou gehad. Ben nog niet vaak in Rusland geweest, maar de ervaringen waren deze keer niet zo positief... en dat was niet alleen door mijn wedstrijd. Eén van onze koffers was achtergehouden, want daar zat verdacht materiaal in. Bleek om onze portofoons te gaan, die we uiteraard hard nodig hebben tijdens de wedstrijd. Bij de terugreis kregen we de koffer weer mee, maar werden we meteen tegen gehouden omdat we teveel bagage zouden hebben. Gelukkig heeft de crew van KLM gezorgd dat we alles zonder problemen toch mee konden nemen.

Na mijn vroege uitschakeling van zaterdag heb ik wel de leidende positie in het klassement behouden. Zelf scoorde ik nog 110 punten zodat ik de winnares van zaterdag, Doris Günther uit Oostenrijk nog net voor blijf. Dat worden dus 2 spannende wedstrijden in Italië en Spanje de komende weken. Na thuiskomst heb ik zelfs mijn snowboardspullen voor komend weekend al ingepakt. Mijn trainer en mijn zus Marieke vertrekken al maandag of dinsdag, ik vlieg er zaterdag achteraan omdat ik dinsdag-avond nog een Huldiging heb bij Topsport Amsterdam en de Amsterdamse burgemeester Cohen.

06 mrt 2010:

Helaas..... finale niet gehaald. Simpel doordat ik in beide runs een fout maakte... waarvan de 2e mijn hele ritme verstoorde. Hopelijk niet te veel schade voor het algemeen klassement. Rest van de wedstrijd is vanavond. Van de top 4 van het klassement is alleen Franzi Kohli doorgedrongen tot de laatste 16.

05 mrt 2010:

Vanochtend een korte training gedaan op de 'piste' van Moskou. Er is een gigantische helling gebouwd midden in de stad met sneeuw erop, waarop de hele winter gewintersport kan worden. Ziet er heel spectaculair uit, maar de sneeuw is wel heel zacht. Hierdoor mocht er geen slalom gestoken worden en heb ik moeten vrijboarden. Best jammer, want wilde voor morgen wel even slalomgevoel krijgen na 4 maanden reuzenslalom. Verder gerelaxed en rest van het seizoen ingedeeld.

04 mrt 2010:

Met een kleine jet-leg vanmorgen om 8 uur op Schiphol voor de volgende World Cup in Moskou. Uiteraard heb ik overwogen om deze te laten lopen, maar ik wil toch graag mijn eerste plek in het World Cupklassement verdedigen. De wedstrijd in Moskou is slalom, terwijl ik me de afgelopen maanden uitsluitend op reuzenslalom heb gefocussed. Gelukkig kan ik vrijdag nog een dagje trainen. Zaterdag is de wedstrijd al.

03 mrt 2010:

Vanochtend al weer vroeg op; Ik mag/moet naar de koningin. Willem Alexander heb ik al een aantal keren ontmoet en die belde me zelfs direct na mijn overwinning, maar Koningin Beatrix kende ik alleen van haar faxberichtje....;-) Het programma was mij niet helemaal bekend, maar via een aantal speeches ben ik ook nog geridderd! Ik zal hier nog even aan moeten wennen en zal ook de juiste term even goed uit mijn hoofd moeten leren.... maar de Nederlandse leeuw speelt er een belangrijke rol in. We hebben ze me verteld dat ik de medaille die Minister Klink me opspeldde, nooit meer mag dragen, maar alleen het lintje dat er bij hoort. Grappig, want vroeger was iedereen altijd zo trots op medailles dat ze er het liefst dagen mee rond liepen.

Na deze ceremonie echt bij de koningin en kroonprins op bezoek. Ik kan niet anders zeggen dat het gewoon 'gezellig' was, met zeer geïnteresseerde vragen van hun beiden over sport, maar ook over anderen zaken. Na het bezoek in een rijtuig door de start. Was erg koud, maar ook bijzonder om te zien hoeveel mensen hier weer langs de kant stonden waaronder ook mensen van de Nederlandse Ski Vereniging met een fantastisch spandoek. Ireen Wüst was allergisch voor paarden.... dus die hoopte dat het snel voorbij was. Na zeker een half uur kwamen we bij de Ridderzaal aan, waar we weer een aantal speeches kregen, Maarten zilveren coach werd en ik weer een aantal interviews had. Ik was op een gegeven moment best wel moe en gelukkig kon ik via de achterdeur aan alle drukte ontsnappen. Vervolgens bij de Nederlandse Ski Vereniging, mijn sportbond, nog even kort met alle personeelsleden een borrel gedaan en toen heerlijk relaxed naar huis... inpakken voor de volgende reis.

02 mrt 2010:

Inmiddels komt meer en meer het besef dat ik een hele bijzondere overwinning heb behaald, en hoe dat in Nederland is beleefd. Vandaag grotendeels onderweg naar Amsterdam, maar wel via Haarlem. Was erg benieuwd hoe het zou zijn, maar het werd al leuk vlak voor de landing. Ik mocht namelijk in de cockpit en na de landing zelfs met de Nederlandse vlag uit het raam zwaaien! Daarna heel snel door een haag van mensen en heeeeeel veel journalisten en camera's naar de bus.

Meteen merk ik dat een medaille bijzonder is, maar dat een gouden medaille wel heel veel voorrecht en voorrang geeft. In een gouden busje rijden we over de vluchtstrook naar Haarlem. Het laatste stukje naar het podium doen we lopend tussen security en politie. Wel leuk om Marianne Timmer daar als reporter van RTL te zien, dus daar ben ik even voor gestopt. Vanaf het podium zien we pas echt hoe vol het is.... een afgeladen plein met enthousiaste supporters. Gelukkig zag ik vlak voor de huldiging kans om snel even mijn zus en moeder te begroeten.... die had ik echt al 4 weken niet gezien.

De huldiging duurde niet te lang en was een belevenis om mee te maken..... het was niet mijn eerste terugkomst na de Olympische Spelen, maar toch wel heel anders dan de vorige. Na wat korte interviews, zwaaien, hossen en zingen verlieten we het podium om nu echt mijn familie en vrienden te begroeten. Ook weer met behulp van politiebegeleiding zijn we daarna naar huis gereden.

01 mrt 2010:

Als afsluiting in Vancouver zijn we met de gehele Nederlandse Olympische ploeg op pad geweest. Eerst shoppen en daarna met zodiacs op de Pacific Ocean gevaren. Dat ging echt hard en gelukkig hadden we warme en waterdichte pakken aan. We hebben een enkele zeehond gezien, maar geen orca's, die hier ook schijnen te zijn. Daarna naar de luchthaven voor de vlucht naar Amsterdam.

28 feb 2010:

De laatste dag van de spelen heb ik grotendeels in bed doorgebracht. Toch een beetje misselijk en verkouden van de inspanningen en de natheid. Daardoor heb ik ook de sluitingsceremonie aan me voorbij laten gaan. Ik heb besloten om komend weekend toch naar Moskou te gaan voor de World Cup om mijn leidende positie te verdedigen.

27 feb 2010:

Ik heb nooit echt gedroomd van Olympisch Goud..... ik wil mijn sport gewoon goed doen... Maar nu lijkt het wel of ik droom. Meteen na de finish had ik dopingcontrole en een persconferentie. Dat had ik natuurlijk wel eens meegemaakt, maar niet zoals hier. Een persconferentie met 50 journalisten, allemaal voor mij. Daarna een prive-chauffeur en een begeleider van het IOC om naar de medaille-uitreiking te gaan.

Met de auto werd ik tot in het BC Stadium gebracht voor een hele prettige huldiging. Het ging best snel, dus heb ik er later in het Holland Heineken Huis maar even de tijd voor genomen. Daar kon ik het ook fijn vieren met mijn team en de mensen van de Nederlandse Ski Vereniging. Alles was eigenlijk nog wel in een roes, maar het besef van Olympisch Goud begon langzaam door te dringen. Uiteindelijke ben ik om 2 uur naar bed gegaan.... waar ik nu nog in lig. De regen, kou, zware inspanningen en laat naar bed breken me vandaag een beetje op.

26 feb 2010:

Bizar!! Ik ben Olympisch Kampioen! En zooooooo blij! het waren enorme moeilijke omstandigheden maar wat maakt het allemaal nog uit.... ik heb 't gedaan! Dit pakt niemand me ooit nog af: de race, de huldigingen, de medaille-uitreiking en het feest. Bizar, fantastisch, een droom....!

25 feb 2010:

Ik heb niet vaak vooraf al spanning, maar was vandaag toch een beetje onrustig. Na een korte fietstraining ben ik wat gaan uitwaaien op een strandje bij Vancouver Coast en gelukkig helemaal tot rust gekomen. Het slechte weerbericht voor morgen doet me niet zo veel; ik neem 't zoals 't komt.

24 feb 2010:

Vandaag kon er getraind worden op een andere helling dan de wedstrijdhelling. Ik heb genoeg runs in mijn benen om deze aan me voorbij te laten gaan, zeker omdat het enorm regent. Morgen is ook nog onzeker, maar kan altijd nog voor het gevoel een paar runs maken, om even te kijken hoe de sneeuw is. Vandaag massage en lekker pannekoeken....

23 feb 2010:

Vandaag de 10km schaatsen; wat zielig! Doet me echt pijn om dit te zien gebeuren bij twee toppers in de sport. Ken ze uiteraard allebei vanuit de Olympische ploeg, maar dit is echt een drama. Hopelijk lossen ze het goed met elkaar op en gaan ze op weg naar nog meer succes!

22 feb 2010:

Ik realiseer me nu hoe fijn het is dat ik 6 dagen weggeweest ben. Daardoor gaat het allemaal snel voorbij en zit ik niet op de wedstrijd te wachten. Moet toch nog wat keuzes maken over kleding en boards, afhankelijk van het weer. Vandaag laatste keuzes gemaakt; wat is board voor warming-up, wat hebben we nodig op de piste dat anders is dan anders... etc.

21 feb 2010:

De komende dagen kan ik lekker tot rust komen. Vijf volle trainingsdagen in de sneeuw kost best veel kracht. Uiteraard zal ik nog wel een beetje trainen de dagen voor de wedstrijd, maar dat is met name op de fiets of hometrainer. Ik kom lekker tot rust in ons huis en kijk ook veel naar het skiën.

20 feb 2010:

Wat een mooie dag. Vanochtend even uitgefietst op de hometrainer, ondertussen genietend van de Super G afdaling skiën voor dames. Een bizarre wedstrijd die beïnvloef werd door weer en zon. De eerste 12 toppers maakten bijna allemaal op dezelfde plek een fout. Dit kwam waarschijnlijk door schaduw en de conditie van de piste. Toen de zon op dat deel van de piste kwam te staan, werden de tijden beter.... maar je mag met Super G nou eenmaal maar één run doen, en het werd dus een verassende uitslag.

Ik had voorafgaand aan de spelen één dag uitgekozen om iets meer van de Olypische sfeer te proeven en dat was vandaag. een goede keuze! Ik was door Randstad uitgenodigd om de 1500m schaatsen voor mannen te bezoeken, met een fantastische gouden medaille voor Mark Tuitert! Echt heel bijzonder mooi. Daarna naar de huldiging in het Holland Heineken Huis geweest, wat een enorm happening was. Onze serviceman Hiro uit Japan keek helemaal zijn ogen uit en moest zelfs op de foto met onze kroonprins. Verder heb ik Guus Meeuwis en Roel van Velzen ontmoet, die daar de komende dagen optreden, uiteraard niet voor mij. Maar wat een feest is het daar. Ik heb het van een afstandje allemaal met plezier bekeken en ben om 10 uur terug naar ons huis gegaan.

19 feb 2010:

De laatste serieuze lange trainingsdag op een andere locatie. De volgende sneeuwtrainingen zullen op de wedstrijdhelling zijn op Cypress Mountain. Heb vandaag vooral volume getraind, dus heel veel runs. Na 5 lange trainingsdagen zijn de benen best wel moe, dus het is een goede keuze om de komende dagen van de sneeuw af te blijven en licht te trainen op de fiets. Na de training zijn we in 4 uurtjes verhuisd naar ons onderkomen in Vancouver. Ik ben er klaar voor!

18 feb 2010:

De komende 2 dagen kan ik me volledig focussen op het neerzetten van goede en stabiele runs. Volgende week vrijdag is vorm belangrijk, maar ook de vorm van de dag en wie is er het beste voorbereid op de omastandigheden. Ook andere teams trainden vandaag met tijdwaarneming en ik zat prima voorin met mijn tijden.

17 feb 2010:

Inmiddels zijn ook andere teams gearriveerd die Mount Washington hebben gekozen als trainingspiste. Duitsland, Zwitserland en de Verenigde staten zijn de belangrijkste. Waar bijvoorbeeld Canada, Oostenrijk en de Russinnen trainen is onbekend. Vandaag heb ik wel samen met anderen getraind, maar me nog niet zo bezig gehouden met tijden van anderen. Mijn drie boards die het meest geschikt lijken voor de Olympische wedstrijd heb ik vandaag heel grondig getest en getimed. Ik heb nu een voorkeur en zal afhankelijk van de hardheid van de sneeuw en de manier waarop de wedstrijdcourse staat een definitieve keuze maken welk board ik gebruik. Uiteraard kan ik dit pas op de ochtend van de wedstrijd beslissen.

16 feb 2010:

Super weer opeens! Dus heel veel runs gemaakt en tijden vergeleken. Nog even alleen getraind, want bij testwerk heb ik liever geen pottekijkers en bovendien kan ik veel meer doen als ik een eigen course heb. Verder vandaag goede massage gehad zodat ik de komende dagen met frisse benen kan trainen.

15 feb 2010:

Eerste trainingsdag gebruikt om het materiaal te tunen.... Boards met platen, zonder platen etc. De omstandigheden waren lastig, veel mist, dus ik kon me focussen op het materiaal.

14 feb 2010:

Na wat telefoontjes en afspraken zijn we inderdaad onderweg gegaan naar Mt Washington. Er traint nog een aantal teams, dus goed om weer even te kijken waar ik sta. Mijn manager is even langs geweest om nog wat laatste zaken te regelen en materialen te brengen. Was ook goed om even te ontspannen en zeker te zijn dat alles geregeld is.

13 feb 2010:

In het huis wat getraind. We hebben er zelfs een kleine gym ingericht en mijn fiets staat op een tacx-trainer. Het regent hier behoorlijk, dsu buiten trainen of boarden is niet mogelijk. We hebben ook meteen besloten dat we het huis een aantal dagen verlaten om elders in de sneeuw te trainen, Het meest waarschijnlijk wordt het Mount Washington op Vancouver Island

12 feb 2010:

Let the games begin... zijn meestal de woorden die gezegd worden bij de officiële opening. Na een mooie en indrukwekkende opening ben ik blij dat ik gekozen heb om er aanwezig te zijn. Het is voormij ook een moment om andere sporters te zien en succes te wensen. Het helpt me toch om in de sfeer van de spelen te komen. Helaas was er een vreselijk ongeluk met een rodelaar, waardoor de ceremonie soberder was gehouden.

11 feb 2010:

Vandaag gebruikt om in ritme te komen van lokale tijd. Verder al wat voorbereidingen getroffen voor een trainingstrip. Door de slechte sneeuwsituatie om Cypress Mountain zullen we een locatie moeten vinden die qua sneeuw en hellingshoek een beetje vergelijkbaar is.

10 feb 2010:

Eindelijk... Vancouver. Ondanks dat ik de wedstrijd zelf zal benaderen als iedere andere World Cup, was vandaag toch wel bijzonder. Vanmiddag bepakt en bezakt naar Schiphol om met KLM naar Canada te vliegen. Ik was volgens mij de laatste sporter die nog in Nederland was. Zat wel met Erben Wennemars en Martin Hersman in het vliegtuig, dus gelukkig nog wel enkele bekenden. Van de 9 uur vliegen heb ik er 5 geslapen, dus ik kwam niet helemaal oververmoeid aan.

Bij aankomst wachtte Henk Gemser me op en leidde me keurig langs de Nederlandse pers voor een paar vragen, maar niet te veel, want Henk vond dat ik moest gaan rusten. Van de luchthaven naar het Olympisch dorp gereden, waar onze auto klaarstond om richting ons huis nabij Cypress en Grouse Mountain te rijden. Het huis waar we de komende weken in zullen verblijven is echt top! Vlak bij bergen, prima kamers en badkamers en een praktische wax-ruimte. Hier houd ik het wel uit, want ik vind het best belangrijk om me relaxed voor te kunnen bereiden. Door het tijdverschil was ik best moe en na een goede maaltijd ben ik op lokale tijd 11 uur 's avonds en Nederlandse tijd 8 uur 's ochtends naar bed gegaan.

09 feb 2010:

Vandaag was echt een tussendagje om even tot rust te komen voor de reis van morgen. Beetje uitgeslapen en laatste dingen geregeld. Omdat ik me wel fit voelde aan het einde van de dag toch nog maar uurtje sportschool gedaan. Daarna heel kort even afgesproken met vrienden voor een drankje en weer lekker vroeg naar bed.

08 feb 2010:

Laatste reiszaken geregeld, nog wat extra spullen besteld als lenzen voor sneeuwbril, verstevigde tongen voor mijn snowboardschoenen en lekker even uitgefietst tijdens uurtje spinnen in David Lloyd. Mijn huis lijkt nu wel een ontplofte berging.... door de Olympische kleding heb ik nu alles dubbel en het ene moet de koffers uit en het andere er direct weer in, maar ik ben er klaar voor.

07 feb 2010:

Gelukkig hadden we voor de reis naar Südelfeld weer eens voor de camper gekozen. In Südelfeld hadden we een prima hotel, maar er is toch niks fijners dan in bed te reizen, zeker na zo'n zware wedstrijddag. Na de reis direct deels ingepakt voor Vancouver en een to-do lijstje gemaakt voor de komende 2 dagen in Nederland. Verder onderweg nog wat interviews gehad en heerlijk geslapen.

 

06 feb 2010:

Pfff... degene die zegt dat snowboarden geen zware sport is, die nodig ik van harte uit eens een wedstrijd te komen kijken of mee te doen... dat laatste lukt uiteraard niet, behalve op het open NK. Ik kreeg gelukkig wel een beloning voor deze zware dag; 2e en de gele leiderstrui weer terug!

Het heeft de hele dag gesneeuwd en dat maakte de wedstrijd loodzwaar. Na 10 runs had ik volledig verzuurde armen en benen en was ik blij dat de wedstrijd over was. Vanochtend begonnen we met een startdelay van een uur. Hierdoor was er ook geen pauze na de 2 kwalificatieruns en moesten we direct starten met de finale. Soms schuiven ze deze ook wel eens een uurtje door, zeker met dit soort omstandigheden, maar doordat de wedstrijd live werd uitgezonden in een aantal landen, was dat onmogelijk.

Mijn eerste runs waren goed en stabiel, alleen bij de eerste begon ik iets te voorzichtig op het steile gedeelte. Veel tijd verloor ik daar echter niet, want na de kwali ging ik als 2e de finaleronde in. In de achtste finale moest ik daarom tegen de nummer 15 geplaatste, Julie Zogg. Dit is een talentvol meisje uit Zwitserland en ik moest behoorlijk gas geven om haar in 2 runs te verslaan.

De kwartfinale van vandaag is al bijna een klassieker... tegen de Wereldkampioene Franzi Maegert-Kohli. Na de 1e run had ik 8/100 voorsprong,dus in de 2e kon ik geen moment verslappen. Tot halverwege de course bleven we dicht bij elkaar, tot ze een stuurfoutje maakt en ik doorging naar de halve finale. Deze won ik iets eenvoudiger van Isabella Leboeck uit Duitsland. In de finale redde ik het deze keer niet tegen Amelie Kober, die ik bij onze laatste directe confrontatie, in Telluride, nog verslagen had. Een tweede plek dus, waar ik echt voor heb moeten knokken... ik ben tevreden.

Omdat we woensdag a.s. al naar Vanvouver gaan, hebben we besloten meteen na de wedstrijd de tassen in te pakken en naar Nederland te rijden.

05 feb 2010:

Zoals gebruikelijk heb ik de dag voor een wedstrijd een rustdag gehouden. Voor Ties, onze serviceman, is dit een hele drukke dag. Mede door het onzekere weer wil ik 3 boards geprepareerd hebben voor morgen. Verder vandaag wat mails beantwoord en de laatste beslissingen genomen voor in Vancouver. Alleen de trainingslocatie is nog onzeker.

04 feb 2010:

Zoals ik gister al meldde heb ik een tweetal verstevingsplaten om te testen. Deze platen worden onder de bindingen op het board bevestigd. Hierdoor wordt het board stijver en zou er meer controle zijn. Ik ben één van de weinigen die nog zonder platen rijdt.

Uiteraard wil ik ook graag testen of het sneller is. Voor volgend seizoen ga ik in mei en april uitgebreid testen, maar om meerdere platen te bestellen wil ik wel avast een indicatie hebben. Vandaag heb ik met twee prototypes getraind en er zeker verschil merkbaar; harder werken in de bochten, maar wel iets meer controle. Of het sneller is is dus nog moeilijk te zeggen; daar is meer testwerk voor nodig.

03 feb 2010:

Wat een week wordt dit... volgens het weerbericht alleen morgen een beetje sneeuw of droog, en de rest van de week de hele dag sneeuw. Ook op de wedstrijddag dus; niet mijn favoriete weertype. Wel een goede training gehad op een redelijk harde ondergrond. Doordat er maar 2 trainingscourses waren en ruim honderd atleten, heb ik niet meer dan 7 runs kunnen doen. Mijn trainingstijden waren prima. Morgen nog een korte training, evt met platen.

02 feb 2010:

Vandaag was weer eens te zien hoe we soms moeten inspelen op de omstandigheden. Er was veel sneeuw gevallen in Zuid-Duitsland en dus ook in Südelfeld, waar we a.s. zaterdag de laatste World Cup voor de spelen hebben.

Hierdoor begonnen we op een redelijk zachte piste om vervolgens, hoe verder de training vorderde, langzaam weer op een mooie harde ijzige ondergrond terecht te komen. In beide omstandigehden liep de training lekker, maar nog niet top.

01 feb 2010:

Weinig bijzonderheden vandaag; relaxte reisdag met nog wat telefoontjes en mails (erg makkelijk met GPXS blackberry) gedaan om zaken voor Vancouver te regelen. Wordt veel gebeld door pers over de sneeuw... Ik ga er van uit dat het goed komt.

31 jan 2010:

Aanstaande zaterdag is de laatste World Cup voor de spelen. Vandaag een uitgebreide inpakdag, want ook onze spullen voor Vancouver gaan deze week met een cargozending naar Canada. Vanmiddag had ik een uitgebreid interview bij Studio Sport door Dione de Graaf.

Hierin had ik ook eens de gelegenheid iets meer over de sport en de wedstrijden te vertellen. Vanavond om 6 uur weggereden richting Zuid-Duitsland. Halverwege zijn we gaan slapen, zodat we morgen nog maar een paar uurtjes hoeven te rijden.

30 jan 2010:

Vanochtend weer een heerlijke spinningtraining gedaan. Daarna Ron Boszhard ontvangen voor opnamen van Zapp Sport. Door de leuke manier van interviewen en humor die Ron heeft, kan ik het van hem prima hebben dat-ie niet veel van sport weet. Was ook vandaag weer leuk om te doen.

Vandaag ook maar weer eens uitgebreid mijn where-abouts ingevuld. Het blijft toch altijd een hele opgave om weken vooruit, van dag tot dag, te vermelden op welk adres je je zult bevinden.

29 jan 2010:

Na vier dagen ben ik redelijk hersteld van de jetlag en was ik vanochtend weer vroeg op. Ik heb een radio-commercial ingesproken voor Randstad en daarna nog uitgebreid getraind in de sportschool.

28 jan 2010:

De laatste dagen dat ik echt in Nederland ben, had ik geheel kunnen vullen met clinics, interviews, fotoshoots of sponsorbezoeken. We hebben een keuze gemaakt om, naast trainen in David Lloyd, elke dag maximaal 1 activiteit te hebben, en dit zo veel mogelijk in Amsterdam te doen.

Vandaag was al weer een uitzondering doordat ik twee afspraken had, maar gelukkig wel beide in Amsterdam en heel dicht bij elkaar. Voor mijn sponsor Rucanor had ik een hele leuke fotoshoot met de nieuwe wintercollectie. Een deel van deze collectie heb ik zelf mede helpen ontwikkelen. Hieronder een plaatje van één van de jassen uit de collectie.

's Middags had ik nog de persintroductie van het glossy magazine Goud. Hierin staat een artikel waarin ik door Viggo Waas wordt geïnterviewd, op een andere manier dan ik als sporter gewend ben. Echt heel leuk om op die manier sport eens te koppelen aan glamour. Verder hadden ook andere sporters als Erben W. en Marianne T. de moeite genomen om naar de Jaap Edenbaan in Amsterdam te komen. En ook Henk Gemser, onze chef de mission voor Vancouver, was er bij in clubhuis De Skeave Skaats.

27 jan 2010:

De dag begon een beetje wazig. Heb mezelf gedwongen niet te laat wakker te worden om het ritme zo snel mogelijk terug te krijgen. Volgende week moet ik weer gewoon om 9 uur 's ochtends starten bij de World Cup, dus aan een lange herstelperiode heb ik niet zo veel.

Ook weer getraind, deze keer in mijn vaste sportschool David Lloyd. Eerst wat buik- en rugspieren, daarna een uurtje spinnen en als laatste sit-ups en opdrukken. De spinning verliep een beetje rommelig, maar ik heb heerlijk mijn 'eigen lesje' gedraaid en pittig getraind... de ene instructeur is de ander niet. Na de training goed gegeten en meteen naar bed.

26 jan 2010:

Vanochtend vroeg in Amsterdam geland en daarna meteen door naar De Hoef, waar ik vroeger gewoond heb en nog veel materialen opsla. Daar hebben we allereerst uitgepakt, maar ook meteen weer ingepakt voor de volgende trip vanaf komend weekend naar Südelfeld voor de volgende World Cup. Marieke, mijn zusje en ook World Cup rijdster, kiest er zelfs voor om donderdag al weer weg te gaan en nog een wedstrijd in Slovenië te gaan doen.

Verder moet ik een deel van mijn uitrusting meenemen naar huis in Amsterdam, omdat ik de komende week twee fotoshoots heb. Verder vandaag bewust lang wakker gebleven om zo snel mogelijk over de jetlag heen te komen.

25 jan 2010:

Gister na de wedstrijd alvast een paar 100 km gereden, zodat we vandaag nog maar een paar uurtjes hoefden te rijden. Bij wedstrijden in de USA of Canada huren we meestal een grote pick-up truck met dubbele cabine en afsluitbaar bagagedeel. Deze helpen je makkelijk over de bergen en soms zwaar besneeuwde wegen. Een nadeel is dat het niet zo snel gaat.

Op de luchthaven van Montreal was het een gebruikelijk ritueel...; verbazing over de hoeveelheid bagage... bijbetalen voor het overgewicht en na het boarden zo snel mogelijk slapen.

24 jan 2010:

Balen... een 5e plek is op zich een prima resultaat, gezien de concurrentie, maar over de manier waarop ben ik zeer teleurgesteld. Ik begon met sterke 1e kwali en werd daarin 3e op de rode course. Na de 2e kwali stond ik 4e in totaal, zodat ik eenvoudig geplaatst was voor de laatste 16.

In de 8e finale won ik eenvoudig van een Oostenrijks meisje en stond in de kwartfinale tegen de wereldkampioene. Deze heb ik dit jaar al 2 keer verslagen, dua ik had vertrouwen in een goede afloop. Na 2 runs bleek ik echter 0,02 sec tekort te komen... echt balen dus en geen podium vandaag. Uiteindelijk werd ik 5e.

23 jan 2010:

Weer even gas terug vandaag. Een rustige training voor het gevoel en een half uurtje uitlopen. Verder alvast inpakken, want direct na de wedstrijd zullen we vertrekken richting Montreal.

22 jan 2010:

Een heerlijke training gehad vandaag! Veel runs, hoge snelheid en de grens opgezocht. Door de rustige dag van gister kon ik lang en goed trainen. De course is gevarieerd met twee relatief vlakke stukken met ertussen een steil stuk. Het kan een mooie wedstrijd worden zondag.

21 jan 2010:

Door de late aankomst van gisteren hadden we vandaag de late training gekozen. Hierdoor was de piste al behoorlijk gehavend. Door het tijdverschil was ik toch al niet helemaal scherp, dus na 5 runs hield ik het, net als de hele Oostenrijkse ploeg, voor gezien. In deze fase van het jaar wil ik geen risico's lopen op trainingen. Uiteindelijk verder een rustige dag.

20 jan 2010:

Lig nu heerlijk in bed in Stoneham, Canada. Lokale tijd 22:00h, maar Nederlandse tijd 04:00h 's nachts; het was dus een lange dag. Vanochtend nog even de laatste dingen ingepakt en via Schiphol met KLM naar Montreal gevlogen.

Prima vlucht van 7 uur, met 2 lege stoelen naast me, waardoor ik wat kon liggen en slapen. Vanaf Montreal met een gehuurde auto in 3,5 uur naar Stoneham gereden. Uiteraard direct m'n bedje in, nog even dagboek bijhouden en slapen... morgen staat er gewoon een training op het programma.

19 jan 2010:

Vandaag fotoshoot gehad voor commercial van NOC*NSF, waarvan ik ambassadeur ben. Ik doe interviews en shoots eigenlijk altijd bij David Lloyd, de sportschool waar ik train. Dat is vlak bij huis en er zijn heel veel mogelijkheden om te filmen of fotograferen. 's Avonds ben ik ook maar even een uurtje gaan spinnen... trainster Julia had weer een pittig lesje voor ons gemaakt. Meteen daarna gaan om half 9 gaan slapen.

18 jan 2010:

Maandag was een reisdag. Na in Zuid-Duitsland te hebben overnacht kwamen we rond 4 uur in Nederland aan. Aangezien we de 20e naar Canada vliegen voor de volgende World Cup (24 jan), hebben we direct alle bagage klaar moeten maken.

17 jan 2010:

Weer op het podium! En behalve met de 2e plaats, ben ik ook zeer blij met het verloop van de wedstrijddag. Door bij World Cups vaak tot het laatste mee te doen in de finale, moet ik steeds het maximum aantal runs boarden. Dat is een fantastische training voor de rest van het seizoen.

Ik begon vanmorgen niet super; na de 1e kwali stond ik 12e en dat is een riskante positie. Door een klein foutje in de 2e kwali, kun je zo buiten de laatste 16 vallen en dus geen finale rijden. Mijn 2e kwalirun was echter weer scherp, waardoor ik als 5e naar de finaleruns ging.

Vervolgens lukte het me om Anke Kartstens, Doris Günther en Ekaterina Ilyukhina steeds in 2 runs te verslaan. In de finale ging ik helaas in de eerste run onderuit tegen Ekaterina Tudegescheva. Daardoor kreeg ik 1,5 sec penalty in de 2e run. Het lukte me bijna deze goed te maken, maar uiteindelijk kwam ik 0,3 sec tekort. Maar ook een tweede plek geeft me echt een super goed gevoel. Niet alle runs waren super, maar in de meeste runs kon ik doen wat ik wilde; aanvallen en versnellen zonder grote fouten. Als extra verrassing kreeg ik bij de huldiging de leiderstrui voor de World Cup om mijn schouders.

Het was wel weer een zware en lange wedstrijddag. Na bijna 3 weken op pad te zijn geweest, zijn we vrijwel direct na de huldiging weggereden richting Nederland.

16 jan 2010:

Goede voorbereiding voor de World Cup van morgen gehad. Materiaal in orde gemaakt samen met mijn servicemensen. Even op de piste gestaan voor een paar vrije runs om het gevoel van 'druk op de bovenbenen' op te zoeken. Uiteraard sneeuwtemperatuur gemeten zodat de juiste wax onder mijn board kan. Er wordt overigens vannacht toch een beetje verse sneeuw verwacht, dus het zou kunnen dat er morgen om 6 uur nog andere wax onder mijn boards moet.

Zojuist om 20 uur de officiële loting gehad voor de startvolgorde van de eerste kwalificatierun, morgenochtend om 9 uur. De top 16 van de wereldranglijst start als eerste, maar de volgorde wordt door loting bepaald. Na de top 16 volgt de rest van de lijst op volgorde 17 t/m 60. Ik start met nummer 9. Hopelijk wordt het weer een lange wedstrijddag, want dat betekent dat ik veel runs win. Het is nu half 10 en ik ga slapen; morgen om half 7 op voor warming up en om 7 uur ontbijt.

15 jan 2010:

Het wordt eentonig... maar ik heb toch maar weer een dagje vrij genomen. Tenminste, vrij van de sneeuw, want heb wel even gelopen. Doordat er gister veel deelnemers waren duurde de wedstrijd dag van 9 uur tot half 4 en dat is best vermoeiend. Daarbij was het gisteren ook een extreem lange course. Doordat we de wedstrijd op 2000m hoogte hadden, is dat extra vermoeiend en zeker na 10 runs voel je dat in je bovenbenen.

Mijn zus en teamgenoot heeft de wedstrijd gister aan zich voorbij laten gaan door griep. Vandaag heeft zij wel even getraind en de omstandigheden waren prima. Harde sneeuw en goed zicht.

14 jan 2010:

Het kan even niet op.. vandaag weer 1e! Ik begon echt belabberd in mijn 1e run. Gelukkig op ervaring en een sterke 2e kwalificatierun alsnog geplaatst voor de finale, dus de laatste 16. Daar groeide ik in de wedstrijd en elke ronde ging het een beetje beter, met als uiteindelijk resultaat weer het hoogste treetje.

13 jan 2010:

Het had een lekkere trainingsdag moeten worden, maar helaas was er vannacht 30 cm verse sneeuw gevallen. Anders dan mensen vaak denken is dat het laatste wat we willen.... er ontstaan dan diepe geulen en daardoor kun je niet meer 'je eigen lijn rijden'. Het liefst hebben we harde ijzige pistes.

Daardoor maar paar runs gedaan en veel gerust. Ben niet 100% fit, dus kwam eigenlijk wel goed uit. Morgen is er een Europa Cup, waarbij eigenlijk het hele World Cup veld aan de start staat.

12 jan 2010:

Vandaag wederom een reisdag, maar wel een hele korte. Dan valt echter nog meer op hoeveel we bij ons hebben als we bijna 3 weken onderweg zijn. We zitten nu in Nendaz, waar we dus donderdag en zondag wedstrijden hebben. Ik heb er nu al zin in! Verder alleen een rustige looptraining gedaan en morgen weer de sneeuw in.

11 jan 2010:

We hebben besloten a.s. donderdag ook de Europa Cup wedstrijd in Nendaz te doen. Daarom vandaag en morgen een rustdag. Geeft me ook even tijd om alle mails en sms'jes te beantwoorden na mijn overwinning vorige week. Echt heel fijn; iedereen bedankt voor de leuke reacties! Verder nog wat afgestemd met het NOC, Suit Supply en Asics over kleding voor mijn service-man Hiro, die niet bij de Olympische overdracht aanwezig was.

10 jan 2010:

De volgende World Cup is over een week, dus vandaag de training verder opgevoerd. Veel runs met tijdwaarneming gedaan en meteen ook verschillende boards op resultaat beoordeeld. Eén van mijn nieuwe boards lijkt snel en stabiel te zijn, dus die voeg ik toe aan mijn 'favorieten'.

Verder een rustige dag; wederom 'where-abouts' ingevuld en met het team het programma tot eind januari besproken en gepland. Ook nog even mijn benen en rug laten masseren want de zware wedstrijd van afgelopen woensdag heeft best sporen nagelaten.

9 jan 2010:

Rustig de slalom training weer opgepakt. Zonder tijdwaarneming getraind en focus op gevoel en techniek. Ook mijn nieuwe boards geprobeerd en beoordeeld. Dat is het bijzondere van mijn boards; het is handwerk en gemaakt o.a. van hout. Hierdoor zijn geen twee boards exact hetzelfde.

8 jan 2010:

Eindelijk een ochtend zonder wekker. Om 10 uur pas op de sneeuw.... om heerlijk een paar uurtjes vrij te boarden, dus zonder slalom palen. Mijn zus en teamgenote Marieke koos er halverwege de training wel voor om 'in de palen' te trainen. Maarten, onze trainer was een dagje schaatsen op de Weissensee, maar gelukkig kunnen Ties en Hiro, de mannen die onze boards dag en nacht verzorgen, slijpen en waxen, inmiddels ook een slalomcourse steken.

Vanmiddag mijn where-abouts ingevuld voor de doping-autoriteiten. Het blijft een raar idee dat sommige criminelen vrij mogen rondlopen en ik al 3 maanden van te voren per dag in moet vullen waar ik ben, om maar bereikbaar te zijn voor dopingcontroleurs. Geef mij maar een electronisch bandje, zodat die administratie achterwege kan blijven en ze me altijd kunnen vinden.

7 jan 2010:

Vannacht heel goed geslapen en gelukkig mijn telefoon zacht gezet. Heel veel lieve en fijne sms'jes uit Nederland gekregen. Vanochtend vroeg vertrokken naar Zwitserland, met als eindbestemming Thyon, waar we de komende week trainen. Onderweg een paar nieuwe boards opgehaald bij de Zwitserse (handwerk) fabrikant. Na aankomst in Thyon gegeten en moe naar bed.

6 jan 2010:

9:30h. Net eerste kwali gehad. Als 7e geïndigd op de zwarte course (van de parallelcourses heeft er één rode vlaggen en één zwarte), dus geplaatst voor de 2e kwalificatierun. Had net slechte start, dus zal even gas moeten geven zo!

11.30h. Als 12e door naar de finale (laatste 16) Had beter gekund, maar ik maakte een foutje op laatste steile stuk voor de finish. Finale start om 13h.

16.30h. Nummer 1! Ondanks de lange vermoeiende wedstrijd dag, voelt het goed om weer op het hoogste treetje te staan en het Wilhelmus te horen. Ik heb het absoluut niet cadeau gekregen vandaag. Na de 2 kwalificatieruns heb ik wat EAS sportvoeding genomen omdat ik al vermoedde dat het een zware dag kon worden. In alle 8 runs die daarna volgden moest ik tot het uiterste gaan. Het viel me weer op, hoe hoog het niveau is en hoe dicht de top bij elkaar ligt.

Door iedere run volledig in de aanval te gaan, kon ik de druk op mijn tegenstandsters opvoeren. Hierdoor bleef ik ze net voor, of maakten ze kleine foutjes waardoor ik kon winnen. Toevallig had de Nederlandse Ski Vereniging een persreis georganiseerd naar Kreichsberg, waar ook de World Cup Halfpipe en Boardercross is, dus aan persaandacht had ik direct na de race geen gebrek. Daarna langs de dopingcontrole, die gelukkig redelijk snel ging, en toen eindelijk zitten en genieten van een goede maaltijd.

Morgen reis ik door naar Zwitserland voor een weekje trainen en de volgende World Cup op 17 januari in Nendaz.

5 jan 2010:

Vanochtend vroeg de laatste training gedaan voor de wedstrijd. Sneeuw zag er nog steeds erg goed en hard uit, dus het kan een mooie snelle wedstrijd worden morgen. Ook nog even een tweetal verschillende boards getest, om te bepalen welk board morgen het beste zal voldoen. Uiteraard kijk ik vlak voor de start ook nog even naar de wedstrijdcourse, voor een definitieve keuze. De verkenning van de slalomcourse is al om 8 uur 's ochtends, dus vanavond zeker niet laat slapen en een hele vroeg warming up morgenochtend. De eerste kwalificatierun start om 9 uur en de loting heeft startnummer 8 bepaald.... Ik heb er zin in!

4 jan 2010:

Na 3 weken weer in de sneeuw! Of beter gezegd, op ijssneeuw. De trainingspiste was precies zoals ik het het liefste heb; steile stukken en bikkelharde sneeuw. Vandaag rustig opgebouwd en ongeveer 10 runs gedaan. Meestal train ik met tijdwaarneming, maar vandaag toch even iets meer gefocussed op controle en techniek.

Het startveld van de World Cup krijgt 's morgens gedurende een aantal uren de mogelijkheid om op een afgezette piste te trainen. Daarna kunnen en mogen de toeristen er weer op. Dat betekent dat het soms dringen is, om met meer dan 100 rijders in 2 of 3 courses te trainen. Voor morgen hebben we daarom gekozen om extra vroeg te trainen; zodra het licht wordt staan we op de piste. Om zes uur gaat de wekker, dus we gaan vanavond weer vroeg naar bed.

3 jan 2010:

Vandaag was een rustig dagje. Verder gereisd naar Kreichsberg, waar we 6 jan. de volgende World Cup hebben. Normaal zijn we iets langer van te voren op 'locatie', maar door de Olympische Teamoverdracht hebben we de planning een beetje aangepast. Vandaag ook Hiro opgehaald van het vliegveld in Frankfurt. Hiro is de serviceman die twee seizoen geleden, bij een groot aantal World Cups, mijn materiaal verzorgd heeft. Hij zal ook degene zijn die op de Olympische Spelen mijn boards waxt en slijpt. Om weer even op elkaar ingespeeld te raken, zal Hiro bij de World Cups in Kreichsberg en Nendaz weer mijn materiaal voor zijn rekening nemen.

2 jan 2010:

Na mijn kwalificatie voor de spelen, was er vandaag het officiële moment waarop alle Olympische sporters werden overgedragen aan het Olympisch Team. Dit gebeurde op Papendal tijdens een show met veel pers. Verder was het vandaag een dagje van passen en meten; Allereerst thuis mijn auto inpakken voor 3 weken reizen, en voor en na de Teamoverdracht heb ik alle Olympische kleding moeten passen. Sportkleding van Asics en vrije tijd kleding van Suit Supply. Daarna zijn we vast een stuk richting Oostenrijk gereden, waar ik woensdag de volgende World Cup heb.

1 jan 2010:

Allereerst aan iedereen de beste wensen en een superfijn, gezond en succesvol 2010!
10:00h. Heb zelf gisteren rustig avondje gehad. 's middags licht getraind en 's avonds met vrienden een pizza gegeten bij een Italiaans restaurantje.  Om half 11 gaan slapen en eigenlijk geen last gehad van vuurwerk, ondanks dat ik in Amsterdam woon... goede oordopjes! Vandaag even naar David Lloyd voor beetje cardio en krachttraining. Einde van de middag interview bij TMF.

21:00h. Vanmiddag middelzware training gedaan; 3 kwartier op spinfiets, half uur sprongtraining en half uur bi- en triceps. Daarna 2 uurtjes bij TMF voor opname interview en wat spotjes. Thuis tassen ingepakt voor komende 3 weken en om uur of 10 naar bed.

 

vraag/antwoord:

v: Is het een nadeel dat er straks in Vancouver wellicht geen echte sneeuw maar opgespoten kunstsneeuw ligt?

a: Het is niet echt een nadeel. Uiteraard moeten we er ons op instellen, want het is een andere structuur en vraagt om een andere behandeling van mijn boards. Het gebeurt overigens wel een paar keer per jaar dat we op kunstsneeuw staan. Uiteraard in SnowWorld Landgraaf bij de World Cup, maar ook op andere wedstrijdlocaties ligt er wel eens geen verse sneeuw. Als het maar koud genoeg is, dan maken ze die kunstmatig aan.

v: Zijn er ook andere alpine boardmerken dan Kessler en gebeurt het wel eens dat je een ander merk test of aangeboden krijgt?

a: In de top van het Alpine boarden zijn zo'n 3 a 4 merken actief. Naast Kessler zijn dat in ieder geval Apex en Sigi Grabner. Veel Oostenrijkse dames en heren staan op deze boards. Net als Kessler zijn deze voornamelijk gespecialiseerd in alpine wedstrijdboards en verkopen dus bijna alleen maar aan wedstrijdboarders. Het afgelopen jaar heb ik een gesprek gehad met Grabner, maar heb er uiteindelijk niet voor gekozen om die in de test mee te nemen. Met Kessler kan ik namelijk heel nauwkeurig de stijfheid van mijn boards bespreken en aanpassingen doen.

v: Hoe ziet een dag training er voor jou uit?

a: Afhankelijk of ik in Nederland ben of in de sneeuw en of het wedstrijdseizoen is of niet, zien dagen er dus heel verschillend uit. In Nederland train ik in de zomer één of twee keer per dag. Daarbij wissel ik dan conditietraining af met krachttraining en stabiliteitstraining. Ik vind het prettig om veel verschillende trainingsvormen en sporten te combineren.

Zo kan ik met hardlopen en fietsen allebei duur, kracht en intervaltraining doen. Krachttraining doe ik het hele jaar door, net als spinnen. Als we in de sneeuw trainen sta ik altijd om 6 uur half 7 op, om zo vroeg mogelijk op de piste te zijn. We trainen dan 2a 3 uur op een afgezette course. 's Middags vaak nog wat looptraining of stabiliteit

v: Wat zijn typische bovenbeenspieroefeningen die jij doet in het krachthonk voor het alpine snowboarden?

a: Doordat ik van nature snelle spiertoename heb, train ik nauwelijks met gewichten in het krachthonk. Veelal alleen op basis van mijn eigen gewicht. Dit betekent voor mijn bovenbenen voornamelijk sprongkracht door hoogte- en vertesprongen. De meeste mensen zullen deze kennen als kikkersprongen. In de zomer vul ik dat een enkele keer aan met squadoefeningen met relatief laag gewicht en veel herhalingen.

v: In hoeverre kan snowboarden hier in Nederland nog meer op de kaart gezet worden? En realiseer je je ook dat een medaille voor Nederland op de reuzenslalom meer dan bij schaatsen een belangrijk promotiemiddel kan zijn voor toekomstige snowboarders?

a: Om met de laatste vraag te beginnen; Natuurlijk zal het voor het snowboarden in Nederland fantastisch zijn als er ooit door één van ons een Olympische medaille behaald wordt. Daarom hoop ik ook dat er zich nog meer boarders plaatsen voor de spelen.

Snowboarden op de kaart kan ook door prestaties op de spelen, maar ook doordat sportmedia er meer aandacht aan besteden, waardoor meer Nederlanders er mee in aanraking komen. Het helpt daarbij ook als de journalisten zich verdiepen in de sport, wat nu niet in alle gevallen zo is.

v: Hoe oud was je toen je begon?

a: Ik begon met boarden toen ik 12 was. Dat is best laat, maar het snowboarden bestond nog niet zo lang en er waren ook nog geen boards voor kinderen. De 10 jaar daarvoor had ik wel al heel veel geskied. Doordat snowboarden zo een jonge sport is, zijn er nu in de World Cup ook dames van 21 jaar, die al net zo lang op een snowboard staan als ik.
 

v: Hoe lang moest je oefenen?

a: In het begin trainde ik alleen tijdens vakanties in de sneeuw. Nadat ik op het NK een goed resultaat gehaald had en ook op het WK voor junioren, ben ik serieuzer gaan trainen. Dat houdt in dat ik elke week op de baan in Hoofddorp ging trainen vanaf mijn 14e jaar. Toen ik ouder werd ging ik ook steeds meer naar het buitenland en mocht ik zelfs weekjes school missen, als ik maar bij was met mijn huiswerk.
 

v: Waar heb je leren snowboarden?

a: Eerst dus in de sneeuw en vervolgens een aantal jaren wekelijks op de kunstskibaan van Hoofddorp. Mijn vader was daar ski- en snowboardleraar zodat ik vaak mee kon. Helaas was SnowWorld er toen nog niet, waardoor ik vaak naar het buitenland afreisde. Ik trainde toen al vaak op de gletsjers van De Alpen in bijvoorbeeld Les Deux Alps, Zermatt, Sölden, Kaprun en Saas Fee.
 

v: Is er bij jou sport ook een piekmoment, of kun je gewoon vanaf het begin tot het einde van het seizoen sterk zijn?

a: Fysiek is het zeker mogelijk met alle wedstrijden bovenin mee te doen. We hebben 12 - 18 wedstrijddagen per jaar, soms met behoorlijke lange reistijden ertussen, maar door goed te rusten kun je bij iedere wedstrijd weer scherp zijn. Mentaal is het een kwestie van steeds weer opnieuw opladen en voorbereid zijn op een intensieve en lange wedstrijddag, waarbij je voor iedere run (max. 10) optimaal aan de start moet staan. Een run duurt 40 - 50 seconden, en gaat vaak om hondersten van seconden, dus veel tijd om een foutje recht te zetten krijg je niet.
 

v: Hoe kun je je nu al voorbereiden om straks in Vancouver een goede tijd neer te zetten?

a: Om in een World Cup of bij de Olympische Spelen bij de laatste 4 te eindigen, moet je 10 runs doen gedurende een hele wedstrijddag. Anders dan bijv bij skiën, schaatsen of bobsleeën, kent het snowboarden een afvalsysteen waarbij je na 2 kwalificatieruns pas doorgaat naar de laatste 16. Bij die 2 runs gaat het wel om de tijd, daarna heb je steeds een directe concurrent, die je in 2 runs moet zien uit te schakelen. Dat betekent dat er direct bij de eerste 2 runs een goede tijd neergezet moet worden, maar dat het daarna weer helemaal opnieuw begint.

Er zullen in Vancouver minimaal 30 dames starten, waarvan er zeker 10 - 12 goede kans op de winst hebben. Bij de laatste 16 zitten geen kansloze rijders meer en elke ronde is een kwestie van overleven; sneller zijn dan je directe tegenstandster, Dat is het mooie van het parallelsysteem. Dit kun je eigenlijk alleen maar trainen door wedstrijden op niveau te rijden, dus World Cups. Voor de spelen zijn er nog 4, die ik uiteraard allemaal zal gaan rijden.

v: Kun je kort aangeven wat de planning is naar Vancouver toe en hoe je (uiteindelijk  heb je al vaker deelgenomen aan een Olympisch toernooi) in Vancouver het Oranjegevoel beleeft, zowel daar als wat er hier in Nederland gebeurd?

a: Mijn wedstrijden staan op deze site in het wedstrijdschema. Verder zal ik niet veel trainingsblokken meer hebben omdat ik me aan wil scherpen tijdens de wedstrijden. Dat betekent dat ik steeds voor iedere World Cup een paar dragen train voor die wedstrijd. Omdat elke helling anders is, is de training dan specifiek gericht op de wedstrijd die daar gehouden wordt. Tussen Kreischberg en Nendaz in, zal ik Zwitserland nog een trainingsblok van 6 dagen in de sneeuw hebben, om de laatste specifieke training te doen.
Het Oranjegevoel heb ik op de OS alleen beleeft doordat er meerdere Nederlandse sporters zijn. Dat gebeurt normaal tijdens mijn wedstrijden niet zo vaak. Ik ben altijd pas op de laatste dag van de spelen aan de beurt, dus ik bezoek hoogstens één of twee keer een schaatswedstrijd; daar krijg je wel oranjegevoel van. In het Holland Heineken Huis kom ik nooit. Ook van wat er in Nederland gebeurt krijg je als sporter niet veel mee.

terug

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

home    mail

Follow nsauerbreij on Twitter

Hoofdsponsor:

 

Sponsoren: